dinsdag 4 september 2012

OpenHuisCoach on Tour

Mijn werk als OpenHuisCoach wordt steeds serieuzer. De OpenHuisCoach on Tour is geintroduceerd!
Afgelopen zaterdag 1 september was de kick off in een modelwoning van het project de Dijken in Den Haag. Projectontwikkelaar Heijmans werkt samen met OpenHuizenLink en ik mocht daar als OpenHuisCoach mensen adviseren wat zij met de verkoop van hun bestaande woning kunnen doen.


Ik vind het geweldig om potentiele kopers te observeren als zij een modelwoning binnenstappen. De reacties lopen uiteen van: " Zo de keuken lijkt zo echt groter" of "oja, eerst vond ik deze hoek niet zo mooi, maar nu het ingericht is valt het helemaal niet op" of deze "Het huis vind ik wel mooi, maar de vloer die hier ligt niet" en deze hoor ik ook vaak als ik in een modelwoning sta "Iedere keer lopen we langs dit huis en zijn we nieuwsgierig, fijn dat de we nu eens binnen kunnen kijken. En wat een gaaf huis! ".

Terwijl ik daar de kijkers aan het observeren ben, bedenk me waarom veel mensen toch altijd zeggen dat ze wel overal door heen kunnen kijken. In een tijd van schaarste moeten we wel overal door heen kijken anders vind je nooit een huis. Maar in deze tijd.........Als je je huis echt wilt verkopen moet je je wel aanpassen naar wat een koper wil.

Bedenk voordat je je huis in de verkoop zet wat je doel is:
- Wil je je huis verkopen? Of wil je je huis te koop zetten?

Hier wat tips voor huizenverkopers die hun huis willen verkopen:

  • Heb je een gedateerde of smaakgevoelige badkamer en/of keuken kom dan met een hele scherpe vraagprijs. Dit is de enige manier om je te onderscheiden. In deze tijd kunnen kopers niet altijd een financiering krijgen voor verbouwingen of hebben daar gewoonweg geen zin en tijd voor.
  • Haal al je verzamelingen, prullaria en andere persoonlijke dingen weg. Natuurlijk het is jouw huis, maar een kijker wil al die persoonlijke dingen niet van je weten.
  • Er is veel keus voor een koper. Maak het daarom laagdrempelig voor kopers om te komen kijken. Hou geregeld een Open Huis. Projectontwikkelaars weten het allang dat het voor nieuwbouw werkt. Zij houden niet voor niets geregeld Open Huis. Het is bewezen dat (latente) kopers makkelijker ergens gaan kijken zonder dat zij eerst een afspraak moeten maken. Hoe zou je het zelf vinden als je op zoek bent naar een keuken en je moet eerst een afspraak maken. Dan ga je toch alleen naar die keukenzaken waar dat niet hoeft.
  • Haal experts in huis. Laat een verkoopstylist de puntjes op de i zetten en een fotograaf de foto's maken. Zo weet je dat je er alles aan gedaan hebt.
  • Hou in gedachte dat elke maand dat je huis te koop staat, dat het minder waard wordt. Het is misschien in het begin een investering om alles op orde te hebben, maar je verdient het echt terug.

Wil je advies of wil je weten of er in jouw regio ook een OpenHuisCoach is? Mail dan naar OpenHuisCoach@OpenHuizenLink.nl


Groetjes,
De  OpenHuisCoach


Ps: volg je mij al op Twitter? @OpenHuisCoach





1 opmerking:

  1. Goed artikel! Voor de huidige woningmarkt is een andere aanpak (mindset) nodig om je huis te verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen